Je zoekt een krachtig communicatiemiddel voor jouw doel. Tekst alleen gaat niet werken, dat weet je wel. Maar welk ander communicatiemiddel is het best passend bij wat jij wereldkundig wilt maken? Er zijn vele manieren om te communiceren: social media, blogs, vlogs, filmpjes, animaties. Mijn vakgebied zijn praatplaten, beeldverslagen en infographics. Wat zet je wanneer in? Dat leg ik je hieronder uit. Kies het beste middel om jouw boodschap de meeste impact te geven!
Praatplaat
Een praatplaat is een poster die jouw verhaal ondersteunt
Je gaat live jouw verhaal of boodschap vertellen. Dat kan tijdens een bijeenkomst met je team zijn, maar ook een op een met een client. Een praatplaat geeft een visueel overzicht en ondersteunt bij jouw verhaal. Je kunt in beeld laten zien waar je verhaal uit bestaat, welke acties er uitgezet gaan worden, welke stappen er gepland staan. Een praatplaat ondersteunt dus je verhaal.
Door het gebruik van een praatplaat worden je luisteraars geprikkeld om te luisteren, kun je enthousiasmeren en je verhaal meer blijvende impact geven..
Beeldverslag
Een beeldverslag is getekende notulen
- Een beeldverslag (ook wel visueel verslag, visual recording of visual genoemd) geeft weer wat er tijdens de teambuilding, heidag, strategiedag etc. is besproken. Het maakt voor zowel de aan- als afwezigen zichtbaar wat de sessie inhield, welke afspraken er zijn gemaakt en welke vervolgstappen zijn afgesproken. Mensen kunnen herkennen wat ze ter sprake hebben gebracht en voelen zich daardoor goed gehoord.
Het is een behulpzaam en beproefd middel om na de sessie een gevisualiseerd verslag te hebben waar je op voort kunt borduren en die je er bij vervolgsessies bij kunt pakken.
Dat wat tijdens de sessie langskomt bepaalt dus de inhoud van het beeldverslag.
Infographic
Een infographic legt uit en geeft informatie
Een infographic is een weergave van:
- feiten en cijfers over bepaalde onderwerpen of resultaten
- een proces of werkwijze
- instructie of uitleg
Essentieel bij een infographic is dat de illustraties en visuele elementen een hoofdrol spelen. Deze vervangen een groot deel van de tekst. Tekst die op de infographic staat is ter ondersteuning van het beeld.
Belangrijk bij een infographic is dat je deze zelfstandig kunt lezen. Infographics worden ook veel ingezet door overheid, vervoerders, bedrijven met veel klantcontact. Groot voordeel is dat ook laaggeletterden en anderstaligen de informatie kunnen begrijpen. Een infographic wordt doorgaans meer met grafische elementen dan met illustraties gemaakt.
Welke vorm past bij jouw verhaal, boodschap of product?
Of je een praatplaat, beeldverslag of infographic wilt laten maken hangt dus af van het doel dat het eindresultaat moet hebben. Vind je het lastig om dit te bepalen of heb je hier vragen over, laat het me weten! Ik denk graag met je mee!
Nou heb ik veel tekst gebruikt om uit te leggen wat ik veel beter met beeld kan doen. Ga vooral ook lekker snuffelen op mijn website voor voorbeelden.
